Kardan aksler er brugt til at kompensere for parallel fejlopretning (vertikal og horisontal) mellem den drivende og den drevne aksel. Men, de kan trods alt ikke absorbere vinkel fejl mellem de to aksler.

Vinkel fejl resultere typisk i forhøjede vibrationer, som kan forårsage at den drivende aksel drejer ujævnt under drift.

PRÜFTECHNIK åbner nu mulighed for hurtig og nem måling af paralleliteten i mellem de to kardanaksel koblede aksler ved stilstand. Når du bruger vores unikke og patenterede teknologi, behøver du ikke længere at demontere kardanakslen.

Måling med monteret kardanaksel

Opretning af kardanaksler let og smertefrit og eliminere logistiske mareridt. Rotalign Ultra sensorerne monteres på hver sin aksel ved brug af speciellebeslag, uden at det er nødvendigt at fjerne kardanen. Målingen tages i mensanlægget drejes manuelt. Når man benytter de specielle beslag, kan der også foretages målinger selv hvor der er begrænsede muligheder for at rotere.

Måling med demonteret kardanaksel

Når akslerne ikke kan roteres, benyttes de specielle beslag, til at positionere den ikke rotér bare aksel i forhold til den rotér bare. Vinklen i mellem de to aksler kan nu måles ved hjælp af en regulær ”multi point” måling.